Wat iedere ouder zou moeten weten over het leren van zijn of haar kind.
Het lezen van deze blog kost je misschien een paar minuten.
Het levert je tijd op bij het huiswerk maken met je kind.
Iedereen heeft een bepaalde voorkeur voor het verwerken van informatie.
Een manier van leren of communiceren met jezelf of anderen.
Dat noemen we bij NLP je voorkeurs representatiesysteem.
Ken je dat?
Dat je ziet dat jouw informatie niet overkomt bij de anderen?Dat je iets verteld hebt maar het lijkt alsof je kind niet geluisterd heeft?
Of misschien dat je het gevoel hebt dat je elkaar niet begrijpt?
Of je zegt tegen je kind: kijk me aan als ik wat tegen je zeg.
En je kind kijkt weg…
Dat je hebt laten zien hoe iets werkt.
Maar dat dat ook niet genoeg is.
Moedeloos om van te worden.
Visuele voorkeurssysteem
Ik kom het regelmatig tegen in de praktijk.Op scholen.
Tijdens mijn NLP trainingen.
Zo had ik een aantal jaren gelden een jongen in behandeling.
We noemen hem voor het gemak Max.
We waren bezig met begrijpend lezen.
Daar kwamen we een aantal moeilijke woorden tegen. Waaronder het woord plunjezak.
Moeder, die erbij zat, ging de woorden uitleggen.
Haar zoon keek haar aan alsof hij het voor zich zag branden.
De uitleg van een plunjezak kwam niet binnen.
Waarna een volmondig “Ja” als antwoord kwam.
We zochten op internet.
Daar stond een afbeelding van een plunjezak.
Max wist direct wat het was.
Moeder was verbaasd.
Dit ging thuis namelijk ook altijd mis.
Hoe ze het ook uitlegde.
Het kwam niet binnen bij Max.
Op die manier konden ze het beste oefenen thuis: werken met plaatjes, afbeeldingen, filmpjes of tekeningen.
Visueel is datgene wat je verwerkt met je ogen. Dat wat je waarneemt door te kijken.
Hoe herken je mensen met het visuele voorkeurssysteem?
Mensen die als voorkeur visueel hebben zitten of staan met opgeheven hoofd.De adem zit vaak hoog.
Ze maken snelle bewegingen met de handen.
Hebben een snel tempo van spreken.
Ze kijken veel om zich heen.
Zien de vogeltjes als het ware vliegen.
Ze vinden het vaak niet makkelijk om mondelinge aanwijzingen te onthouden.
Of horen de helft van wat je zegt.
Taalgebruik
Je kunt het voorkeurssysteem ook herkennen aan het taalgebruik.Mensen die als voorkeur visueel hebben gebruiken woorden en zinnen als:
Ik zie het niet.
Is er een plaatje van.
Schitterend.
Kijk.
Felle kleuren.
Ik heb er een beeld bij.
Max was zo’n jongen die behoorlijk visueel ingesteld was.
Tijdens het huiswerk maken was er miscommunicatie tussen hem en zijn moeder.
Na de uitleg aan moeder ging het huiswerk maken veel beter.
Ze zochten samen plaatjes.
Bekeken filmpjes en maakten tekeningen.
De informatie bleef beter hangen en de resultaten op school gingen vooruit.
Er zijn meer manieren om te ontdekken of je kind visueel is ingesteld.
Dat haal je onder andere uit de oogpatronen. Dit is iets wat je bij de NLP kindercoach opleiding of de hele NLP practitioner uitgebreid leert ontdekken en toepassen.
Wanneer je meer inzicht krijgt over voorkeurssystemen of representatiesystemen, zal er minder ruis zijn op de lijn.
Als ouder kun je je kind beter helpen, waardoor de resultaten op school mogelijk verbeteren.
Wat doe je om je kind met een visuele voorkeur te ondersteunen?
Zoek boeken met plaatjes om het verhaal te ondersteunen.Ontdek samen afbeeldingen van woorden die je kind niet kent.
Zoek filmpjes op youtube om het leren te versterken
Maak tekeningen wanneer het over bepaalde thema’s gaat.
Gebruik verschillende kleuren om woordjes te leren.
Zet het gebruik van mindmaps in om het leren te ondersteunen.
Laat je kind zelf beelden of filmpjes opslaan in zijn eigen brein om informatie in het lange termijn geheugen op te laten slaan.
Hier lees je meer over voorkeur Auditief
Hier lees je meer over voorkeur Kinesthetisch
Hier lees je meer over voorkeur Auditief digitaal