Online cursus spelling "Geregeld"!

Hoe pak je spellingsproblemen aan? Hoe zorg je dat leerlingen met ernstige dyslexie of spellingsproblemen toch vooruit komen? Wat is het belang van feedback en wat doe ik eigenlijk met metacognitie? Allemaal vragen waar jij in deze cursus een antwoord op krijgt.

Leer de uitgangspunten van de methodiek "Geregeld"

Aandacht voor de meest voorkomende spellingsfouten bij de begeleiding of behandeling van kinderen met (ernstige) dyslexie. Dat doe je met de methodiek van drs. W. Ruijssenaars, een wetenschappelijk onderbouwde methodiek.

Geregeld is gebaseerd op een analyse van wetenschappelijke kennis en jarenlange klinische ervaring.

Wat gaan we doen?

Het is een online cursus van 2 x 2,5 uur, waarbij we de uitgangspunten van "Geregeld" bij langs gaan.

Voordat de cursus begint, ontvang je een huiswerkopdracht. Dat is o.a. literatuur doorlezen en en een aantal formulieren invullen van een leerling/kind met dyslexie.

Je gaat heel praktisch aan de slag tijdens de online cursus. Het reflecteren op je eigen formulieren en feedback geven op het huiswerk van anderen zijn onderdelen van de cursus. Na de 1e bijeenkomst krijg je opnieuw thuisopdrachten die je inlevert voordat de volgende bijeenkomst is.

Er wordt gewerkt met break-out rooms om het geleerde onder de loep te nemen en met elkaar ervaringen uit te wisselen en dieper in te gaan op de thuisopdrachten. Kortom een zeer interactieve online cursus.

Voor wie?

De cursus is bedoeld voor logopedisten, Remedial Teachers of dyslexiebehandelaren die enige ervaring hebben met het werken met kinderen met (ernstige) dyslexie of spellingsproblemen. Accreditatie is goedgekeurd voor 15 punten.

Doelen

Na deze cursus:

  • Ken je de uitgangspunten van de methodiek “Geregeld”;
  • Weet je wat de termen procedurele, declaratieve en metacognitieve kennis betekenen in een spellingsbehandeling;
  • Kun je een algemeen behandelingsformulier maken als start van een spellingsbehandeling;
  • Heb je inzicht in de verschillende vormen van feedback en kun je procesgerichte feedback geven;
  • Weet je het belang van de metacognitieve processen binnen een spellingsbehandeling en kun je vragen stellen die de metacognitie stimuleren;
  • Kun je meerdere behandelingsformulieren van een cliënt invullen wat betreft de onderdelen van de methodiek Geregeld.

Praktische informatie

Normaal € 349,-, nu tijdelijk € 289,-

Donderdag 24 oktober en donderdag 19 december 2024 van 8.30 tot 11.00. Houd rekening met een beetje uitloop.

2 dagdelen van 2,5 uur

Online via Zoom

Studiebelasting: 5 contacturen + 9 uren zelfstudie, opdrachten en casuïstiek

De cursus is geaccrediteerd bij Stichting ADAP voor logopedisten voor 15 punten

Verplichte literatuur
Je dient voor deze cursus 2 boeken van Ruijssenaars (groene boek: ISBN 9789033475009

en oranje boek ISBN 9789033475016) aan te schaffen en het Handboek Dyslexie van Braams. 

Wat anderen zeggen over de cursus

Cursisten die je voor gingen, gaven gemiddeld een 9!

De inhoud sluit heel goed aan op mijn werk als logopedist/ dyslexiebehandelaar. Ik vond het heel fijn dat ik de informatie direct kan toepassen in mijn werk. Dit komt ook door de combinatie van theorie en praktijk binnen de cursus."

Jolande Cupido - Logopedist-dyslexiebehandelaar

Ik heb nu meer inzicht verkregen in de methodiek Geregeld!, maar ook voldoende handvatten gekregen voor de aanpak van de spellingsregels in de behandelingen. Het geleerde in de cursus is gemakkelijk toepasbaar in de behandelingen. Het heeft mij daarnaast ook geholpen om te kijken naar al mijn bestaande handelen. Dit geeft je als professional ook weer een mooie reflectie over je eigen handelen.

Anoek de Vries - Logopedist-dyslexiebehandelaar

Ik merkte na de eerste dag dat ik stukken van het geleerde ook goed kon toepassen op andere deelgebieden dan spelling.

Pieternel - Logopedist

Ik vond het een zinvolle uitgebreide cursus. Tijdens het lezen van de stof pittig en veel, maar door praktische opdrachten in kleine groepjes ging de stof meer leven en snapte ik het beter. Ik heb er vooral uitgehaald anders te kijken naar een behandeling/het kind.

Zo waren de voorbeelden aan het eind van de cursus ook fijn, even wat tips voor oefeningen en verschillend materiaal om de behandeling leuk en afwisselend te houden.

Ik neem alle informatie en tips mee in mijn behandelingen!

Bedankt en wie weet tot ziens bij een andere cursus/ in het werkveld.

Ilona Bok - Logopedist