Duidelijkheid in communicatie

Duidelijkheid in communicatie


Laatst had ik een vergadering en het was erg gezellig, maar aan het eind hadden we niet alles gedaan wat ik zelf voor ogen had. Ik vroeg me af welke afspraken we hadden gemaakt en wat we uiteindelijk nou met ons allen wilden bereiken. Het was onduidelijk wat het doel was.


Ik ontdekte gisteren ook iets vergelijkbaars bij een meisje. Ze moest een oefenopdracht maken van de leerkracht, maar had dit niet af. De juf zei dat iedereen moest stoppen en het meisje raakte in paniek. Ze had het niet afgekregen. Later bleek dat dat helemaal niet hoefde, het was een oefentoets die niet af hoefde. Dat was dus niet helemaal duidelijk geweest.


Ik denk dat iedereen dat wel herkent….


- Niet duidelijk waarvoor je iets moet doen.


- Eindeloos vergaderen of vergaderen zonder duidelijke afspraken.


- Een afspraak met verschillende doelen.


- Of je gaat na een bijeenkomst naar huis en weet nog niet wat je nu eigenlijk afgesproken hebt.


- Van die losse eindjes.


- Niet duidelijk communiceren.


- Niet weten waarom je iets zou moeten doen of niet.


Voorkom miscommunicatie

Dit allemaal voorkom je door kaders te stellen. Dit noemen we bij NLP een frame neerzetten.


“To frame” is een Engels woord en betekent in een kader zetten. Bij NLP gebruiken we meerdere kaders. Kaderen is een manier om situaties in verschillende contexten te zetten om ze bijvoorbeeld een andere betekenis te geven.


Een frame bepaalt waar we het vooral wel en niet over gaan hebben. Tevens bepaalt het welk gedrag wel of niet acceptabel is. Zo is het niet altijd gepast om privé onderwerpen in een zakelijke omgeving te delen of andersom.



Het geeft dus duidelijkheid in de communicatie met jezelf en anderen.


Hadden we een duidelijk doel gesteld bijvoorbeeld met de Outcome frame, voor de vergadering, dan was het voor mij effectiever geweest. Een mooi leermoment zal ik maar zeggen.


En wat dat meisje betreft? Als de leerkracht had aangegeven dat het een oefentoets was en dat deze niet af hoefde te zijn, dan was er minder stress (of het was wel gezegd maar niet begrepen of opgeslagen). Dit alles heeft met communiceren te maken.


Wat frames zijn en welke er zijn, kun je hier lezen.



Wellicht ook interessant voor jou

Hoe humor je kan helpen

Hoe humor je kan helpen